Τα πλοία είναι όπως το αίμα, όπου πάνε, δίνουν ζωή

Στιγμιότυπο από το βίντεο του Γιώργου Γκιβίση [https://www.youtube.com/watch?v=Og2rQb0FTqQ]
Η εξέλιξη των πραγμάτων με το ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο πέτυχε να φέρει στο επίκεντρο το θέμα της γενικότερης παρουσίας της Καρύστου στον ακτοπλοϊκό χάρτη και όχι υπό ένα απλοϊκό πρίσμα να έρχονται γενικά κι αόριστα καράβια στο λιμάνι.

Του Στρατή Μαζίδη

Η Κάρυστος βρίσκεται σε ένα κομβικό σημείο ως προς το που θα κατευθυνθεί. Για πολλά χρόνια υπήρξε βασικός ακτοπλοϊκός προορισμός. Την εξυπηρετούσαν 2-3 πλοία και συνδεόταν με Ανδρο και Τήνο. Τα πλοία έρχονταν κι έφευγαν γεμάτα. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 μεγάλες τουριστικές μονάδες άρχισαν να οικοδομούνται, όταν άλλα νησιά βρίσκονταν στην αφάνεια. Αργότερα και για κάποια χρόνια προσέγγιζαν μέχρι και τα δελφίνια της Ilio Lines.

Με το πέρασμα των χρόνων η ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση άρχιζε να περιορίζεται μέχρι που σταμάτησε. Μια πορεία παρακμής ξεκίνησε με υπηρεσίες να κλείνουν κι αναγκάζοντας τους κατοίκους να ταλαιπωρούνται έχοντας να διασχίσουν τη μισή Εύβοια μέσα από ένα οδικό δίκτυο που σηκώνει πολλές βελτιώσεις. Τα δρομολόγια, μόνο μέσω Μαρμαρίου πια, άρχισαν να μειώνονται και να ανακοινώνονται εβδομάδα με την εβδομάδα.

Άραγε αν υπήρχαν πλοία, συναλλαγές και δοσοληψίες με άλλα νησιά, εν ολίγοις μια εντονότερη και πιο απλωμένη γεωγραφικά οικονομική δραστηριότητα, θα ξεκινούσε ποτέ αυτή η αποψίλωση των υπηρεσιών, την οποία υφίσταται ολόκληρη η Νότια Εύβοια;

Συγκρίνετε λίγο τα νησιά και δείτε πόσο πιο πολύ ενεργή ζωή έχουν εκείνα με την εντονότερη ακτοπλοϊκή παρουσία. Τα πλοία είναι όπως το αίμα, όπου πάνε, δίνουν ζωή. Γενικά οι συγκοινωνίες διαδραματίζουν κορυφαίο ρόλο στην καθημερινότητα και τις επιλογές μας. Πχ για την αγορά ενός σπιτιού στο Λεκανοπέδιο μια από τις βασικές παραμέτρους αποτελεί η συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση της περιοχής.

Ο Νίκος Λαγώνικος πρόσφατα μιλώντας στο STAR Κεντρικής Ελλάδας είπε κάτι εύστοχο, πως η Κάρυστος αποτελεί το πλησιέστερο σημείο της ηπειρωτικής Ευρώπης προς το Αιγαίο. Ωστόσο τα πλεονεκτήματα αποδίδουν μόνο αν τα εκμεταλλεύεσαι, διαφορετικά μπορεί να καταλήξεις πχ... μπαταρία.

Και τι θα μπορούσε να γίνει;

Η γεωγραφική και οικονομική πραγματικότητα δεν αφήνει πολλά περιθώρια για παρερμηνείες. Η Κάρυστος μπορεί να γίνει το τέταρτο βασικό λιμάνι μετά τα τρία κεντρικά λιμάνια της Αττικής, για την εξυπηρέτηση της ακτοπλοΐας στο Αιγαίο.

Σε μια εποχή αυξημένων εξόδων και λειτουργικού κόστους, η δημιουργία εναλλακτικής πρόσβασης από και προς τις Κυκλάδες και γιατί όχι το βόρειο Αιγαίο, θα μπορούσε να υλοποιηθεί μέσω Καρύστου. Κάτι τέτοιο:

- θα εξυπηρετούσε τους επιβάτες οι οποίοι θα χρειάζονταν λιγότερα χρήματα για ακτοπλοϊκά και θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν το περίσσευμα με μια παραμονή στην Κάρυστο, το Μαρμάρι και τα Στύρα

- θα βοηθούσε και τους ακτοπλόους αφού θα είχαν χαμηλότερα λειτουργικά έξοδα [λιγότερα καύσιμα, λιγότερες ώρες λειτουργίας, λιγότερη φθορά]. 

Το κέρδος του χρόνου θα είναι προς όφελος τόσο των επιβατών όσο και των πληρωμάτων της ακτοπλοΐας των οποίων οι συνθήκες εργασίας είναι ιδιαίτερα απαιτητικές.

Για ποιο λόγο πχ να μην ξεκινούσε ένα καθημερινό δρομολόγιο από και για Κυκλάδες με αφετηρία την Κάρυστο με ένα πλοίο σαν το ΠΑΝΟΡΑΜΑ;

Λέγεται ότι σε κάποιους γείτονες δεν αρέσει η ιδέα να ανοίξει το λιμάνι της Καρύστου. Δε θα ήθελα να το πιστέψω. Ίσως να οφείλεται σε παρανόηση. Αν ανοίξει το λιμάνι της Καρύστου, θα εξασφαλιστεί η επιβίωση της γραμμής του Μαρμαρίου και των Νέων Στύρων. Όσο κι αν αρκετοί υποστηρίζουμε πως η Κάρυστος χρειάζεται ξανά την απευθείας σύνδεση με τη Ραφήνα, ο βασικός, βολικότερος, συντομότερος και φθηνότερος ακτοπλοϊκός δρόμος για την Αττική παραμένουν σε πρώτο χρόνο το Μαρμάρι και σε δεύτερο τα Νέα Στύρα, όπως αντίστοιχα είμαστε εμείς για τις Κυκλάδες. Με μια Κάρυστο ως βασική πύλη για τα νησιά, η γραμμή του Μαρμαρίου που σήμερα είναι και αύριο δεν είναι [μιας και η κοινοπραξία φαίνεται ότι επιθυμεί την απεμπλοκή της], όχι μόνο θα διασφαλιστεί αλλά ενδέχεται να χρειαστεί περαιτέρω ενίσχυση με πλοία περισσότερου τύπου ΣΑΟΝΗΣΟΣ για να έχουν χαμηλό ναύλο. Τα Νέα Στύρα θα εξακολουθούν να παρέχουν ένα ακόμη πιο σύντομο θαλάσσιο ταξίδι ενώ παράλληλα μπορούν να αποτελέσουν κι έναν κόμβο προς Κύμη για τις Σποράδες.

Επίσης να μην ξεχνάμε ότι η άφιξη του προαστιακού στη Ραφήνα τα επόμενα χρόνια θα αυξήσει την κίνηση για Νότια Εύβοια και Κυκλάδες.

Για το λόγο αυτό είναι πλέον καιρός η περιβόητη προβλήτα που συζητάμε από το 2019 για την Κάρυστο επιτέλους να υλοποιηθεί. Ο Δήμαρχος χρειάζεται να το πάρει επάνω του και να βγει δυναμικά μπροστά έχοντας στο χέρι και τις παραπάνω από 1500 υπογραφές Καρυστινών δίχως ενδεχομένως να προβληματίζεται από τι θα πουν ορισμένοι. Πλέον είναι ενισχυμένος μετά και την εκλογή του σε πολύ καλή σειρά στην ΚΕΔΕ. Αν πέσει η Κάρυστος, δύσκολα θα αντέξουν οι υπόλοιποι. Άλλωστε η κατασκευή της αναγκαίας πλέον προβλήτας στην Κάρυστο δεν έχει καμία σχέση με τα επίσης απαραίτητα έργα των λιμενικών υποδομών σε Μαρμάρι και Νέα Στύρα.

Σε μια συνολική εικόνα, Μαρμάρι και Νέα Στύρα μπορούν να είναι οι ρυθμιστές της κυκλοφορίας και η Κάρυστος η πύλη. Ρόλοι διαφορετικοί αλλά ισάξιοι σε ένα ευρύτερο ακτοπλοϊκό αύριο. Αλλιώς θα κλαίμε τη μοίρα μας και θα διαμαρτυρόμαστε για την επόμενη υπηρεσία ή τράπεζα που θα εγκαταλείψει την περιοχή.

Μοιράσου στο Google Plus

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.