Ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση Νότιας Εύβοιας: Από που πάνε για Κάρυστο;

Στο σημερινό κείμενο θα ασχοληθούμε με το πως μπορεί κανείς να ταξιδέψει για Κάρυστο. Παλαιότερα μπορούσε είτε ακτοπλοϊκά απευθείας για Κάρυστο ή Μαρμάρι, είτε οδικώς. Με τα χρόνια προστέθηκαν τα Νέα Στύρα ενώ το οδικό δίκτυο σε αρκετά σημεία αναβαθμιζόταν. Ωστόσο ο νέος δρόμος Καρύστου - Μαρμαρίου "σκότωσε" την απευθείας σύνδεση.

Του Στρατή Μαζίδη

Σήμερα μπορεί να ταξιδέψει κανείς είτε οδικώς, είτε ακτοπλοϊκά μέσω Μαρμαρίου ή Νέων Στύρων.

Η οδική διαδρομή είναι η φθηνότερη. Ειδικά αν οδηγείς αυτοκίνητο με ντίζελ. Πριν λίγα χρόνια και με την παράκαμψη των διοδίων στη Μαλακάσα έκανα το ταξίδι με κόστος κάτω των 10 ευρώ. Σήμερα καίγοντας περίπου 9 λίτρα για 189 χιλιόμετρα, θα χρειαστώ 13-14 ευρώ + διόδια 3 ευρώ. Επίσης η οδική διαδρομή σε απαλλάσσει από το άγχος του να βρεις ουρά ή να πρέπει να εναρμονιστείς με τα δρομολόγια, ειδικά αν αυτά είναι λίγα όπως στο Μαρμάρι. Επιπλέον αν ταξιδέψεις νωρίς [πχ στις 7] για να μη βρεις κίνηση για βγεις στην εθνική οδό, θα φτάσεις νωρίτερα κι από τα πρώτα πρωινά δρομολόγια

Το πρόβλημα μέσω Χαλκίδας είναι ότι για να βγεις στην Εθνική Οδό χωρίς να κολλήσεις κάπου πρέπει να φύγεις σε ώρα δίχως κίνηση [διότι δε μένουν όλοι κοντά στο εθνικό οδικό δίκτυο] και πως ο δρόμος μετά τη Χαλκίδα με εξαίρεση το κομμάτι Αλιβέρι - Στύρα και πάνω από το Μαρμάρι ως την Κάρυστο, δεν είναι ο καλύτερος.

Τα 189 χλμ δεν είναι όλα σε ένα άνετο αυτοκινητόδρομο, ώστε σε 1 ώρα και 30 λεπτά να έχεις φτάσει. Σε μια τέτοια περίπτωση δε θα το συζητούσαμε. Συνολικά χρειάζεται κανείς περίπου 2 ώρες και 40 λεπτά.

Τα Νέα Στύρα είναι μια μέση λύση για κάποιον που τον κουράζει η οδήγηση. Σε σχέση με την επιλογή του Μαρμαρίου θα οδηγήσει επιπλέον 27,4 χλμ για να φτάσει στην Αγία Μαρίνα από τη διασταύρωση της Ραφήνας και άλλα 20,5 χλμ από τα Στύρα για την Κάρυστο, δηλαδή 47,9 χλμ παραπάνω.

Σε σχέση με τα 189 χλμ απευθείας από Χαλκίδα, αν επιλέξει να έρθει από Νέα Στύρα θα οδηγήσει συνολικά κοντά 80 χλμ, οπότε γλυτώνει κάτι λιγότερο από 110 χλμ.

Τα δρομολόγια για Νέα Στύρα είναι πιο πυκνά και προσφέρουν περισσότερες επιλογές. Ωστόσο μέχρι να βγεις στον κόλπο του Μαρμαρίου ο δρόμος είναι κακός απαιτώντας μεγάλη προσοχή. Ενδέχεται να συναντήσει κανείς πολλά φορτηγά κι ενίοτε λόγω παρεμβάσεων στην κυκλοφορία για να περάσουν τα φορτηγά από κάποιους που δε γνωρίζουμε αν έχουν αντίστοιχη άδεια από την Αστυνομία, μπορεί να χάσεις και το πλοίο.

Το Μαρμάρι είναι η συντομότερη και πλέον ξεκούραστη επιλογή ταξιδιού. Μολονότι ο χρόνος ταξιδιού μας θυμίζει ξανά τις εποχές Γούτου με το ΜΑΡΜΑΡΙ Ι και τη 1 ώρα και 1/4. Ο νέος δρόμος Καρύστου - Μαρμαρίου είναι άνετος και η απόσταση σύντομη δίχως απαιτήσεις σε καύσιμα σε σχέση πχ με τις στροφές σε Στύρα και Κάψαλα.


Τι κάνουν αρκετοί

Όσοι πηγαινοέρχονται συχνά και δεν αντέχει η τσέπη τους συνέχεια το Μαρμάρι, κινούνται χρησιμοποιώντας όλες τις επιλογές. Οι περισσότεροι όμως επιλέγουν το πλοίο και η καλύτερη επιλογή με εξαίρεση το οικονομικό, είναι το Μαρμάρι.

 

Τα Στύρα εξυπηρετούν την Κάρυστο;

Ταξιδεύοντας για Αθήνα τη Δευτέρα του Πάσχα κι επειδή αναγκαστικά είχα έρθει από Ραφήνα, προτίμησα για να μετριάσω το κόστος να γυρίσω από Νέα Στύρα. Αναχωρήσαμε το πρωί εκτιμώντας πως οι περισσότεροι θα επέλεγαν αν όχι να φάνε και το μεσημέρι, τουλάχιστον να χαρούν το πρωινό τους πιο άνετα. Ταξιδεύοντας για Νέα Στύρα δε βρήκα ούτε ένα αυτοκίνητο μπροστά μου, οπότε ησύχασα ότι δε θα συναντήσω καμιά ουρά στον ένα και μοναδικό δρόμο των Στύρων. Αμ δε! Με το που πήρα την κλειστή ανηφορική δεξιά στροφή στον ένα και μοναδικό δρόμο στα Νέα Στύρα κι έκανα αμέσως αριστερά, στα 20 μέτρα ακινητοποιήθηκα. 

Μεταβολή και δρόμο για Μαρμάρι να προλάβουμε το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ.

Αυτό με οδήγησε στο συμπέρασμα ότι η γραμμή των Νέων Στύρων δε ζει από την κίνηση της Καρύστου. Από που είχαν έρθει όλα εκείνα τα ΙΧ; Σίγουρα όχι μόνο από τα Νέα Στύρα ή την Κάρυστο. Άλλωστε φτάνοντας στο Μαρμάρι στο φτερό, μόλις άλλα 5-6 αυτοκίνητα χωρέσαμε και φύγαμε.

 

Το Μαρμάρι είναι πιο φτηνό, τα Νέα Στύρα πιο ακριβά αλλά από Ραφήνα πληρώνουμε περισσότερα!

Στα Νέα Στύρα ένα ΙΧ και δύο άτομα θα χρειαστεί να πληρώσουν 18+5+5 = 23 ευρώ

Στο Μαρμάρι ένα ΙΧ <4Μ. και δύο άτομα θα χρειαστεί να πληρώσουν 25+11+11 = 47 ευρώ

Πριν από ένα χρόνο ήθελαν 18+9+9 = 36 ευρώ αλλά στην Ελλάδα οι τιμές αυξάνονται όταν ανεβαίνουν τα καύσιμα αλλά δε μειώνονται, όταν υποχωρούν.

👉Βλέποντας κανείς το χάρτη διαπιστώνει ότι η απόσταση του ταξιδιού από το Μαρμάρι είναι κάτι παραπάνω από διπλάσια. 

👉Επίσης στα Νέα Στύρα έχουμε παντόφλες ενώ στη Ραφήνα πλοία κλειστού τύπου που σημαίνει καλύτερο ταξίδι από άποψη ασφαλείας.

👉Επιπλέον ως τονάζ τα πλοία των Στύρων είναι μικρότερα και φυσικά κανένα δεν έχει safe manning 21-22 ατόμων όπως το ΠΑΝΟΡΑΜΑ.

Με βάση τα παραπάνω, οι τιμές στα Νέα Στύρα θα έπρεπε να είναι τα μισά χρήματα ή και κάτι λιγότερο. Κάτι που ισχύει μεν για το ατομικό εισιτήριο αλλά όχι για τα ΙΧ.

Σε σχόλιο εκπροσώπου της εταιρείας σε διαδικτυακό γκρουπ γίνεται επισήμανση στα καύσιμα.

Κανείς όμως δεν έβαλε στη συζήτηση ορισμένους παράγοντες:

α. ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ και ΠΑΝΟΡΑΜΑ δεν έχουν τις ίδιες καταναλώσεις κι αν δεν κάνω λάθος ίδιο αριθμό πληρώματος, όμως τα ναύλα βγαίνουν με βάση το ΠΑΝΟΡΑΜΑ, που τον περισσότερο χρόνο κάθεται.

β. Παλιά είχαμε μεν μικρά πλοία αλλά πχ το ΚΑΡΥΣΤΟΣ του έβαζες ένα βαρελάκι πετρέλαιο [που λέει ένας φίλος καπετάνιος] και σε έφτανε στην Κάρυστο.

γ. Αν αντί για το ΠΑΝΟΡΑΜΑ είχαμε μόνο το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ ή και κάτι αντίστοιχό του δεύτερου, θα είχαμε το ίδιο κόστος;

Μολονότι αν γίνουν οι συγκρίσεις, το Μαρμάρι είναι φτηνότερο, ο κόσμος πάντοτε προτιμούσε να ταξιδεύει από Ραφήνα κι ας ήξερε ότι τελικά πληρώνει παραπάνω χρήματα στο σύνολο. Αυτό το έκανε για τρεις λόγους.

1. Η πλειοψηφία θέλει να μπει και να βγει εκεί που πάει [όσο υπήρχε σύνδεση με Κάρυστο] ή κοντά εκεί που πάει.

2. Οι ντόπιοι επιβάτες στηρίζουν τους συμπολίτες τους που εργάζονται στα πλοία.

3. θέλουν να αποφύγουν την παραπάνω διαδρομή.

4. Ήξερε πως πληρώνει περισσότερα αλλά ήταν ένα ποσό που άντεχε η τσέπη του και η διαφορά ήταν πιο μικρή. Γιατί τα τελευταία χρόνια είναι τόσο μεγάλη; Ίσως το παρακάτω να εξηγεί το λόγο:

ΠΑΝΟΡΑΜΑ - Gross Tonnage: 3426 Summer DWT: 1240 t Length Overall x Breadth Extreme: 101.29 x 17.52 m

ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ - Gross Tonnage: 1413 Summer DWT: 940 t Length Overall x Breadth Extreme: 87.36 x 17 m

ΑΡΤΕΜΙΣΙΑ - Gross Tonnage: 3234 Summer DWT: 679 t Length Overall x Breadth Extreme: 84 x 13 m

ΜΑΚΕΔΩΝ [ένα από τα παλιά αγαπημένα ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ του Πολέμη] - Gross Tonnage: 1711 Summer DWT: 457 t Length Overall x Breadth Extreme: 90.1 x 15.4 m

ΙΟΝΙΣ - Gross Tonnage: 2440 Summer DWT: 880 t Length Overall x Breadth Extreme: 96.3 x 17.4 m

ΜΑΡΜΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ - Gross Tonnage: 1889 Summer DWT: 622 t Length Overall x Breadth Extreme: 96.4 x 16.62 m

ARTEMIS - Gross Tonnage: 1598 Summer DWT: 325 t Length Overall x Breadth Extreme: 89.76 x 14 m

Αυτά πρέπει να τα συνεκτιμήσει η πλοιοκτησία. Δεν μπορεί να είναι απούσα. Αν το ΠΑΝΟΡΑΜΑ δε βγαίνει, διότι αγοράστηκε με άλλες συνθήκες, προοπτικές και σχεδιασμούς ανεβάζοντας επίπεδο τη γραμμή [κι αυτό είναι αξιέπαινο], γιατί δε δοκίμασε να το στείλει σε Κέα - Κύθνο όπου έχει καλύτερα ναύλα και πιο γερές τσέπες φέρνοντας ένα δεύτερο ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ στη Ραφήνα ή γιατί δε χτύπησε την επιδοτούμενη από Ραφήνα για Κάρυστο - Κυκλάδες τρεις φορές την εβδομάδα για διασφαλισμένα σταθερά έσοδα;

Το ΠΑΝΟΡΑΜΑ είναι ένα όμορφο πλοίο αλλά το πρόβλημα του ύψους των ναύλων άρχισε να απασχολεί τον πολύ κόσμο μετά την έλευσή του στη γραμμή.

Ουσιαστικά η γραμμή δουλεύει τον περισσότερο χρόνο με το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ [το οποίο σιγά σιγά έγινε το δεύτερο μακροβιότερο στη γραμμή] και ένα δρομολόγιο την ημέρα το χειμώνα διότι όπως σημειώσαμε και την τελευταία φορά, αν δεν ταξιδέψεις με ΙΧ και πας βράδυ στο Μαρμάρι, δεν υπάρχει ανταπόκριση με ΚΤΕΛ. Πόσα πια θα κάψει το λεωφορείο σε μια απλή διαδρομή χωρίς στροφές και δυσκολίες να πάει να πάρει τον κόσμο;

Κι αν τα σημερινά ναύλα αφήνουν κάποιο κέρδος στο ΠΑΝΟΡΑΜΑ, τότε αφήνουν και με το παραπάνω στο ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ, άρα πάντα υπάρχει περιθώριο να μειωθεί ο ναύλος, να βγει μια κάρτα μέλους για αυτούς που στηρίζουν τη γραμμή όλο το χρόνο [κάτι που κάνουν άλλες εταιρείες], να υπάρξουν ορισμένα δρομολόγια με έκπτωση κ.ο.κ. Δε θα μπορούσε πχ το βραδινό της Κυριακής από Ραφήνα και το τελευταίο της Τετάρτης [;], Πέμπτης [;] από Μαρμάρι να έχουν μια συνολική έκπτωση 30%;

Στην τελική τι είναι καλύτερο; Να έρθει το πλοίο με Χ ή με Χ+Ψ επιβάτες; Με Χ ή με Χ+Ψ οχήματα;

Η άλλη πλευρά

Ωστόσο μικρότερα πλοία, που θα θέλαμε στη Ραφήνα, σε άλλες γραμμές αντίστοιχες με το Μαρμάρι βγάζουν πολύ περισσότερα χρήματα. Πχ το ΠΟΡΦΥΡΟΥΣΑ (Νεάπολη - Κύθηρα) που δεν έχει καμία σχέση ως μέγεθος πλοίου με αυτά του Μαρμαρίου, για δύο άτομα και μικρό ΙΧ θα χρειαστεί κανείς 69 ευρώ. Επίσης τα ναύλα στο αντίστοιχο Λαύριο - Κέα με το ΜΑΡΜΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ για 2 άτομα και μικρό ΙΧ είναι 61 ευρώ.

Βέβαια στα Κύθηρα και την Κέα δεν μπορείς να πας με άλλο τρόπο, παρά μόνο με πλοίο, εκτός αν διαθέτεις ελικόπτερο. Αντίθετα η γραμμή του Μαρμαρίου έχει τον ανταγωνισμό των Νέων Στύρων και της Χαλκίδας.

Είδαμε επίσης ότι τόσο ο Γούτος, όσο και ο Αλιφραγκής που δούλεψαν το νότιο Ευβοϊκό σε πολύ καλύτερες εποχές, τελικά τον εγκατέλειψαν βγάζοντας ρίζες σε άλλες γραμμές.

Επιπλέον να ξεκαθαρίσουμε ότι κανείς δε θα φέρει ένα πλοίο σαν αυτά που χρειαζόμαστε από άλλη γραμμή όπου δουλεύει καλά, για να ρισκάρει εδώ. Για ποιο λόγο πχ η TRITON FERRIES να πάρει το ΠΟΡΦΥΡΟΥΣΑ από τη Νεάπολη ή το ΙΟΝΙΣ από το Λαύριο για να τα φέρει σε μια γραμμή η οποία κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα, κι όπου για να επικρατήσει θα πρέπει να πάει ακόμη πιο χαμηλά; Γιατί να αφήσει το καλό κέρδος των άλλων γραμμών για κάτι λιγότερο; 

Η μόνη λύση είναι είτε οι υπάρχοντες εξυπηρετούντες τη γραμμή είτε η όποια άλλη εταιρεία να πειστεί με σχέδιο και επιχειρήματα πως αξίζει να επενδύσει φέρνοντας ένα πλοίο συγκεκριμένων προδιαγραφών και φιλοσοφίας στη γραμμή, ώστε να βρεθεί η χρυσή τομή για ένα καλύτερο ναύλο, ο οποίος όμως δε θα είναι ποτέ όπως των Νέων Στύρων αλλά και δε θα υπάρχει αυτή η μεγάλη διαφορά στο σύνολο.

Αν φύγουν τα πλοία

Οι πιο πολλοί όταν διάβασαν πως οι αδερφοί Στεφάνου επιθεώρησαν τα πλοία, χάρηκαν πιστεύοντας ότι αν τα πάρουν θα τα αφήσουν στο Μαρμάρι. Κάτι μου λέει όμως, ότι αν τα είχαν αγοράσει, για αλλού τα προόριζαν και σίγουρα αυτό που τους ενδιέφερε είναι το ΠΑΝΟΡΑΜΑ.

Τι θα γινόταν όμως; Θα έμενε χωρίς πλοία η γραμμή. Την ώρα που μιλάμε για τουρισμό, πως ο προαστιακός θα φτάσει στη Ραφήνα, ότι η Νότια Εύβοια είναι κοντινός προορισμός, μετά την Κάρυστο, θα έπεφτε ξερό και το Μαρμάρι.

Εδώ πέρασαν 22 χρόνια που σταμάτησε να έρχεται πλοίο από Ραφήνα για Κάρυστο και όμως ο πολύς κόσμος που σκέπτεται να έρθει μια εκδρομή ή διακοπές, ξαφνιάζεται όταν ακούει ότι δεν υπάρχει πια σύνδεση με Ραφήνα.

Ο Βαγγέλης Σπύρου από τον ΟΛΝΕ εύστοχα σχολίασε στο περασμένο κείμενο μεταξύ άλλων το εξής:

5. Κατάργηση σύνδεσης με Ραφήνα, θα είναι η ταφόπλακα για Μαρμάρι και Κάρυστο, κοινώς τελειώσαμε, αλλάζουμε χώρα.
6. Να βρεθούν 2 καραβάκια σαν το Άρτεμις, με χαμηλό κόστος λειτουργίας, να δουλέψουν την Νότια Εύβοια και με σύνδεση 2 φορές την εβδομάδα από Κάρυστο Τζιά και Κύθνο τα καλοκαίρια.

Πολύ φοβάμαι πως έχει δίκιο.

Καμιά φορά αναρωτιέμαι ποιος είναι ο ρόλος του Δήμου, που θέλει τουρισμό αλλά δεν τον διεκδικεί. Με έκπληξη διαπίστωσα πως δεν υπάρχει αντιδήμαρχος τουρισμού για Κάρυστο - Μαρμάρι.

Επίσης κάνει εντύπωση που δεν υπάρχει ένας φορέας να συντονίσει και τρέξει όλα αυτά τα θέματα, αλλά η πόλη περιμένει από γνωριμίες και μεμονωμένες επισκέψεις σε γραφεία κι υπουργεία.

Δεν έπρεπε ο Δήμος,

👉που ανέχτηκε να γίνει μια μπαταρία όλη η περιοχή, να βγει μπροστάρης και να απαιτήσει να επιδοτηθεί η γραμμή του Μαρμαρίου; Πόσο; Όσο χρειάζεται ώστε ο ναύλος να είναι λογικός και να υπάρχουν δρομολόγια. Για πόσο; Για όσο καιρό χρειαστεί να πάρει η περιοχή τουριστικά τα πάνω της.

👉να συντονίσει επαφές με τους πλοιοκτήτες και να αναζητήσει κι άλλους πιθανούς ενδιαφερόμενους

👉να τρέξει επιτέλους το θέμα της νέας προβλήτας στην Κάρυστο μπας και κάποιες φορές δοκιμάσει κανένα από τα άλλα πλοία της Ραφήνας να πλησιάσει; Τι γίνεται με αυτό το θέμα;

👉να παρέμβει στο θέμα των ΚΤΕΛ καθώς η ανταπόκριση με τα δρομολόγια για Μαρμάρι είναι προβληματική.

👉να θέσει ένα όριο με τα φορτηγά που ταξιδιώτες που έρχονται πρώτη φορά μπορεί να τα πετύχουν στις δύσκολες στροφές στα Κάψαλα;

 👉να δει ενδεχομένως τι περιθώρια υπάρχουν η γραμμή να χαρακτηριστεί ξανά πορθμείο [ζεύξη δύο αντίπερα ακτών].

👉να εκμεταλλευτεί το βήμα που του δίνεται συχνά πυκνά στα ΜΜΕ στα πλαίσια της τουριστικής προβολής να παρουσιάσει και τα ζητήματα της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας και των αναγκών της περιοχής;

Κι αφού έρχονται εκλογές, και καθώς υπάρχουν υποψήφιοι και συνδυασμοί, ο κόσμος ας τους θέσει τα ερωτήματα ζητώντας σαφείς απαντήσεις.

Αυτά ας τα σκεφτούν κάποιοι σοβαρά, διότι αν φύγουν τα πλοία από το Μαρμάρι, δύσκολα θα έρθουν άλλα.

Χρειάζονται δύο καράβια και το ένα ήδη υπάρχει [ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ] με πιο καλά δρομολόγια, με ανταποκρίσεις του ΚΤΕΛ και ναι, έστω και δοκιμαστικά για ένα διάστημα, ορισμένες φορές απευθείας σύνδεση με την Κάρυστο.

Αν φύγουν τα πλοία, Μαρμάρι - Κάρυστος βγαίνουν εκτός παιχνιδιού γιατί ο κόσμος που δεν έχει εξοχικό κάπου και αποζητά τη θάλασσα για το καλοκαίρι, θα πάει εκεί που πέφτει ο καταπέλτης του πλοίου.

- - - - - -

Διαβάστε επίσης:

- Ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση Νότιας Εύβοιας: Γραμμή Ραφήνα - Μαρμάρι

Μοιράσου στο Google Plus

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.