Του Στρατή Μαζίδη
Ωστόσο το πρόβλημα δεν είναι μόνο πως το ΠΑΝΟΡΑΜΑ έφυγε αφήνοντας τη Νότια Εύβοια με ένα πλοίο μέσα στο καλοκαίρι. Όποιος εστιάζει αποκλειστικά σε αυτό, χάνει το δάσος και το δάσος καίγεται εδώ και περίπου 23 χρόνια όταν το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ που ήρθε να διαδεχτεί το ΚΑΡΥΣΤΟΣ, περιορίστηκε στο Μαρμάρι σε ελάχιστο χρονικό διάστημα. Γιατί άραγε; Δεν το έπαιρνε ο κόσμος γιατί του φάνταζε γρηγορότερο το Μαρμάρι; Δεν το ήθελαν κάποιοι [ως συνήθως]; Και τα δύο; Σίγουρα πάντως εκείνα τα χρόνια και με δραχμές στην τσέπη, το οικονομικό δεν απασχολούσε.
Κανείς δε κατάφερε να διακρίνει τι θα ακολουθούσε.
Καταρχήν να θυμίσουμε ότι τα παλιά χρόνια τις γραμμές Καρύστου - Μαρμαρίου εξυπηρετούσαν τρία πλοία. Επί Γούτου είχαμε ΚΑΡΥΣΤΟΣ, ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ και ΜΑΡΜΑΡΙ Ι. Τα δύο πρώτα εξυπηρετούσαν κατά βάση την Κάρυστο και συνεπικουρούσαν το ΜΑΡΜΑΡΙ Ι. Το πλοίο εκείνο έπαιρνε περίπου 80 ΙΧ. Όλα μαζί άντε να έπαιρναν 160, όσα δηλαδή μόνο του το ΠΑΝΟΡΑΜΑ. Πως λοιπόν το Μαρμάρι θα κρατούσε εκείνη την εποχή αποκλειστικά ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ και ΜΑΡΜΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ; Απλά δε μας ήρθε η στραβή που κάθισε όταν ήρθε το ΠΑΝΟΡΑΜΑ, όπως μνημόνια, πανδημίες, πόλεμοι κ.ο.κ. Είναι τυχαίο ότι όταν ο Αλιφραγκής έφερε το ΑΡΤΕΜΙΣΙΑ, κατέβασε το ΜΑΡΜΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ στο Λαύριο; Ειρήσθω εν παρόδω το συγκεκριμένο πλοίο πλέον ασφυκτιά σε Κέα-Κύθνο διότι η πρώτη εξυπηρετείται πια από έξι πλοία κι η δεύτερη από οκτώ!
Επί της ουσίας η γραμμή δούλευε μόνο με το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ εδώ και πολλά χρόνια με το ΠΑΝΟΡΑΜΑ να εξυπηρετεί σε περιόδους αιχμής. Το υπόλοιπο χρόνο ήταν δεμένο στο λιμάνι.
Τα δρομολόγια όλο και λιγόστευαν. Κόπηκε ακόμη και το κλασικό δεύτερο πρωινό της Δευτέρας ενώ τα δρομολόγια δεν ήταν γνωστά εγκαίρως.
Τι συνέβαινε; Οι προηγούμενοι ιδιοκτήτες δεν ενδιαφέρονταν και εφόσον κάποιοι τα έβλεπαν στο λιμάνι, έλεγαν "έχουμε δύο πλοία". Λάθος. Ένα ήταν.
Αλήθεια, λοιπόν, Νο1 = Η κατάργηση της γραμμής της Καρύστου μπορεί να γλύτωσε 20 λεπτά χρόνο αλλά στοίχισε πολύ περισσότερο στην πόλη. Αυτό πια το παραδέχονται πολλοί. Ήταν το πρώτο βήμα στην παρακμή της ακτοπλοΐας στη Νότια Εύβοια
Πάμε παρακάτω.
Ο Αγιος Κωνσταντίνος έπαθε... Κάρυστο
Η πορεία των δύο πόλεων παρουσιάζει κάποια κοινά στοιχεία. Ήταν εντός χάρτη και βρέθηκαν εκτός. Ποιος περίμενε στον Αγιο Κωνσταντίνο στις αρχές του 2000 αυτό που θα ακολουθούσε; Τότε εκτός από βασικό λιμάνι για τις Σποράδες, ήταν πάνω στην εθνική οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης. Εκτός από τους επιβάτες των πλοίων, υποδεχόταν και τους περαστικούς που θα έτρωγαν, θα έπιναν ένα καφέ, θα έβαζαν βενζίνη, ίσως ακόμη και να διανυκτέρευαν.
Ωστόσο ο νέος εθνικός οδικός άξονας στο Πέταλο και το άνοιγμα της γραμμής από Μαντούδι, άφησαν τον Αγιο Κωνσταντινό κυριολεκτικά σαν την καλαμιά στον κάμπο. Δεν καταλαβαίνεις πια, είτε ανεβαίνεις, είτε κατεβαίνεις, πότε τον έφτασες και τον πέρασες. Αναλογιστείτε λίγο την κίνηση και τα σίγουρα έσοδα και το πως αυτά εξαφανίστηκαν.
Ομοίως η Κάρυστος η οποία στις αρχές της δεκαετίας του 1970 διέθετε σύγχρονες τουριστικές μονάδες και καλή ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, βρέθηκε με το πέρασμα των ετών να χάνει τη φόρα της. Τα δύο πλοία έγιναν ένα και μετά κανένα. Τα δελφίνια σταμάτησαν και άλλα ταχύπλοα δεν τα διαδέχθηκαν.
Η εξυπηρέτηση περιορίστηκε στο Μαρμάρι και φτάσαμε πλέον να δούμε το πρωτοφανές. Εδώ και ένα μήνα να συντηρείται μια φημολογία τύπου "φεύγει-μένει το ΠΑΝΟΡΑΜΑ, φεύγει-μένει το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ" και τελικά το ΠΑΝΟΡΑΜΑ να αποχωρεί.
Κι όλα αυτά την ώρα που τα ακτοπλοϊκά είναι φωτιά για τις Κυκλάδες και τα υπόλοιπα νησιά, κάτι που αποτελεί ικανό κίνητρο για μια οικογένεια [και όχι μόνο] να επιλέξει τη Νότια Εύβοια για τις διακοπές της.
Αλήθεια Νο2 = Καμία πόλη δεν μπορεί να περπατήσει για πολύ με κεκτημένη ταχύτητα. Το κακό είναι πως λόγω της κεκτημένης ταχύτητας δε βλέπουμε αυτό που θα ακολουθήσει και δε μεριμνάμε για το μέλλον.
Ας τα βάλουμε με τον πλοιοκτήτη - Η εύκολη λύση
Έχει αρχίσει να διαμορφώνεται ένα κλίμα εναντίον της νέας πλοιοκτησίας και με εντολές τύπου "να φέρει το πλοίο πίσω". Το πλοίο θα πάει όπου αποφασίσει εκείνος που του ανήκει και το πληρώνει. Σκληρό αλλά έτσι είναι. Σε ποιον θα άρεσε να δέχεται εντολές για το πως θα αξιοποιήσει ένα περιουσιακό του στοιχείο;
Γενικότερα υπάρχει μια αίσθηση από ορισμένους ότι όλοι μας χρωστάνε, όλοι πρέπει να μας δίνουν, όλοι να επενδύουν σε εμάς αλλά εμείς να μην επενδύουμε το παραμικρό στους άλλους. Δεν πάει έτσι.
Ο πλοιοκτήτης πήρε το ΠΑΝΟΡΑΜΑ για να το πάει στις Σποράδες. Όπως πλέον έχει φανεί, αυτό ήταν και κυβερνητική επιθυμία η οποία έρχεται να επιβεβαιώσει το καφενείο που λέγεται Ελλάδα όταν:
- φτιάχνουμε το λιμάνι του Μαντουδίου για να ανοίξουμε τη νέα γραμμή και να μειώσουμε το χρόνο του θαλάσσιου ταξιδίου, η οποία πιάνει
- πετάμε σε δεύτερο χρόνο αμέτρητα εκατομμύρια σε ένα άλλο λιμάνι δίχως πλέον - δυστυχώς - ουσιαστικό λόγο ύπαρξης (Αγιος Κωνσταντίνος), διότι τάχα θα πάνε εκεί κρουαζιερόπλοια. Να κάνουν τι;
Τα πλοία δεν ταξιδεύουν όπου θέλουν, όποτε το επιθυμήσουν. Αιτούνται στις αρμόδιες αρχές. Θα μπορούσε λοιπόν το ΥΕΝ να πει όχι.
Επίσης τίθεται ένα θέμα και για τον πολιτικό κόσμο της Εύβοιας. Οι συνάδερφοί τους στη Φθιώτιδα πέτυχαν να πέσουν εκατομμύρια σε άχρηστα λιμάνια και να ανοίξουν πεθαμένες γραμμές. Οι τοπικοί βουλευτές τι έχουν πετύχει για την περιβόητη νέα προβλήτα στην Κάρυστο; Την καταστροφή της Δυτικής Παραλίας; Τα λιμάνια σε Μαρμάρι και Νέα Στύρα που χρήζουν κι αυτά παρεμβάσεων;
Αλήθεια Νο3 = Δεν πήρε ο πλοιοκτήτης το πλοίο κι έφυγε. Το ζήτησε και του είπαν ΝΑΙ. Η πολιτεία και η κυβέρνηση άφηναν τη Νότια Εύβοια με ένα πλοίο.
Το ακριβό Μαρμάρι - Ραφήνα
Τα τελευταία χρόνια, ειδικά μετά την έλευση του ΠΑΝΟΡΑΜΑ τα εισιτήρια έχουν πάρει την ανιούσια κι ενώ η γραμμή ουσιαστικά εξυπηρετείται μόνο από το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ. Το ΠΑΝΟΡΑΜΑ συνεπικουρούσε Πάσχα, δύο μήνες το καλοκαίρι και 1-2 τριήμερα.
Εδώ υπάρχει το εξής παράδοξο.
Α. Αν συγκρίνει κανείς τις τιμές της γραμμής Ραφήνα - Μαρμάρι με άλλες αντίστοιχες σε μίλια, θα διαπιστώσει πως αλλού πληρώνουν περισσότερα. Πχ Λαύριο - Κέα ή Κύμη - Σκύρο.
Β. Αν διαιρέσουμε τα μίλια με το κόστος του ναύλου στις γραμμές του Μαρμαρίου και των Νέων Στύρων θα διαπιστώσουμε πως παρά τα πολύ φθηνότερα σε λειτουργία πλοία της Αγίας Μαρίνας, το ταξίδι ανά μίλι στοιχίζει περισσότερο από εκεί.
Γιατί όμως πληρώνουμε λιγότερα σε ένα ακριβότερο ανά μίλι ταξίδι; Διότι τα Νέα Στύρα απέχουν μόλις 7 ν.μ. από την Αγία Μαρίνα ενώ το Μαρμάρι 15 ν.μ. από τη Ραφήνα.
Προσωπικά και με βάση συσκευή τηλεμετρίας:
Για τη Ραφήνα διανύω 19,50 χλμ, για την Αγία Μαρίνα 42,80 χλμ [23,30 χλμ]
Από Νέα Στύρα για Κάρυστο 33,10 χλμ, από Μαρμάρι για Κάρυστο 13,50 χλμ [διαφορά 19,6 χλμ]
Συνολικά 42,90 χλμ παραπάνω. Με κατανάλωση πετρελαίου 4,5 λίτρα στα 100 χλμ, θα κάψω συνολικά 2 λίτρα παραπάνω πετρέλαιο, άρα περίπου 3,20 ευρώ.
Από εκεί και πέρα είναι θέμα του καθενός που γνωρίζει τις καταναλώσεις του οχήματός του να μετρήσει πόσο θα κάψει στην παραπάνω απόσταση που θα διανύσει από τη διασταύρωση της Ραφήνας μέχρι την Αγία Μαρίνα και από τα Νέα Στύρα έως την Κάρυστο σε σύγκριση με το Μαρμάρι. Επίσης όσον αφορά την Αττική μια παράμετρος είναι η ώρα που θα επιλέξει κανείς να φύγει, δηλαδή αν θα προτιμήσει μια νεκρή ώρα ή αιχμής.
Στο Μαρμάρι χρειάζομαι 39 ευρώ, στα Νέα Στύρα 23,50 ευρώ. Στο τέλος έχω μια διαφορά 12,30 ευρώ.
Αλήθεια Νο4 = Το Μαρμάρι ανά μίλι και με άλλη κατηγορία πλοίων κοστίζει φθηνότερα, αλλά η μισή απόσταση του ταξιδιού από τα Νέα Στύρα επιτρέπει στο τέλος της ημέρας να πληρώνει κανείς αρκετά λιγότερα.
Λύσεις που δε δοκιμάστηκαν και που εντοπίζεται το πρόβλημα με το ναύλο
Το Ραφήνα - Μαρμάρι είναι ακριβό ή φτηνό ανάλογα για το τι επιβάτη μιλάμε. Για τους τουρίστες ή τους παραθεριστές που έρχονται μια, άντε δύο φορές το χρόνο, το εισιτήριο δεν αποτελεί πρόβλημα. Ειδικά για τους πρώτους που βλέπουν τα ακτοπλοϊκά σε άλλους προορισμούς να κοστίζουν περισσότερο από τη διαμονή.
Το πρόβλημα είναι για τους επιβάτες που χρησιμοποιούν τη γραμμή τακτικά, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια βλέπουν τα δρομολόγια να περιορίζονται, ενίοτε να μην υπάρχει ανταπόκριση με ΚΤΕΛ και τα εισιτήρια να αυξάνονται. Αυτοί κάνουν το λογαριασμό και τις συγκρίσεις τόσο με τα Νέα Στύρα όσο και τη Χαλκίδα.
Πώς όμως εξυπηρετείς αυτούς τους ανθρώπους; Πώς στηρίζεις αυτούς που σε βοηθούν; Ενδεχομένως με τον τρόπο που έχει επιλέξει η Goutos Lines με το ΜΑΚΕΔΩΝ σε Κέα-Κύθνο. Αποκτάς μια κάρτα, γίνεσαι μέλος, προσθέτεις μίλια και δικαιούσαι εκπτώσεις.
Επίσης υπάρχει η επιλογή ορισμένα δρομολόγια αντι-εμπορικά, ένα την εβδομάδα ανά προορισμό, να γίνονται με σημαντική έκπτωση.
Πχ ο τουρίστας δε θα επιλέξει να ταξιδέψει με το τελευταίο της Κυριακής για Μαρμάρι, ούτε να φύγει με το μεσημεριανό του Σαββάτου. Κάποιοι άλλοι όμως που έρχονται ή φεύγουν από το σπίτι τους, θα μπορούσαν.
Επιπλέον οι κάρτες μέλους με bonus ανάλογα τα μίλια, που ουσιαστικά θα παρέχουν κάποιες επιστροφές στους κατόχους τους [είτε με δωρεάν εισιτήριο, είτε ποσό προς επιστροφή μέσω ναύλων ανά Χ μίλια] θα απευθύνονται εκ των πραγμάτων στους τακτικούς επιβάτες.
Αλήθεια Νο5 = Ιδέες υπάρχουν, αλλά τα προηγούμενα χρόνια υπήρχε μια πλοιοκτησία με στάση απόμακρη.
Τι πλοία θέλουμε
Στο τέλος της ημέρας πρέπει να αποφασίσουμε τι πλοία θέλουμε. Ωραίο το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ των 130 ΙΧ και το ΠΑΝΟΡΑΜΑ των 160 ΙΧ αλλά το εισιτήριο θα έχει σήμερα 12 και αύριο 14. Αν όμως είχαμε ένα πλοίο 35% μικρότερο σε όλα από το ΠΑΝΟΡΑΜΑ, σε μέγεθος, σε ΙΧ, σε καταναλώσεις [όπου διάβασα σε ένα ναυτικό φόρουμ πως το ΠΑΝΟΡΑΜΑ καίει μόνο MGO [!!!] και καθόλου F.O.] και είχαμε αντίστοιχα 35% χαμηλότερο ναύλο και 5-10 λεπτά ταξιδιού παραπάνω θα το προτιμούσαμε;
Πχ ένα πλοίο που αντί για 160 οχήματα, θα χωρά 100 και αντί για 12 ευρώ τον επιβάτη και 27 το μικρό ΙΧ, θα χρεώνει 8 και 18 ευρώ αντίστοιχα, θα το προτιμούσαμε; Πχ μια κλειστή παντόφλα σαν το STYRA DIAMOND ή το ΑΧΑΙΟΣ στο Σαρωνικό; Άλλωστε μια κλειστή παντόφλα μας εξυπηρέτησε 32 χρόνια και λεγόταν ΚΑΡΥΣΤΟΣ αφού αρχικά για παντόφλα ξεκίνησε. Προσωπικά θα το προτιμούσα.
Ένα παράδειγμα των ναύλων μπορούμε να δούμε στο ενδοκυκλαδικό. Θυμηθείτε πόσο κόστιζαν τα εισιτήρια με το ταχύπλοο CALDERA VISTA και πόσο πιο φτηνά είναι με το ΣΑΟΝΗΣΟΣ.
Ας κάνουμε μια σύγκριση:
>> Για Ανδρο - Ενήλικες - ΙΧ κάτω των 4,25
ΣΑΟΝΗΣΟΣ 6 ευρώ - 20,50 ευρώ
CALDERA VISTA 12 ευρώ - 24,60 ευρώ
>> Για Τήνο - Ενήλικες - ΙΧ κάτω των 4,25
ΣΑΟΝΗΣΟΣ 11,80 ευρώ - 40,50 ευρώ
Παρόμοια εικόνα υπάρχει αν συγκρίνει κανείς και με τη Σύρο.
Αλήθεια Νο6 = Το μέγεθος των πλοίων καθορίζει τα λειτουργικά τους έξοδα και παράλληλα διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στο ύψος του ναύλου. Μεγαλύτερο πλοίο = υψηλότερα ναύλα, μικρότερο πλοίο = χαμηλότερα ναύλα.
Οι προθέσεις της νέας πλοιοκτησίας
Σημαντικό ρόλο στο μέλλον της γραμμής θα παίξουν και οι προθέσεις της νέας πλοιοκτησίας. Θέλει να μείνει; Θέλει να φύγει; Δεν ξέρει ακόμη τι θέλει; Διάφορα ακούγονται δεξιά κι αριστερά κι αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα πως υπάρχει μια ρευστή κατάσταση.
Πάντως σύμφωνα με πληροφορίες παρακολουθούν την κατάσταση και δείχνει να έχουν αντίληψη ορισμένων πραγμάτων. Το ερώτημα είναι σε τι συμπέρασμα θα τους οδηγήσει η εικόνα που για την ώρα συνθέτουν. Το γεγονός ότι το ΠΑΝΟΡΑΜΑ έστω και προσωρινά έφυγε, ακόμη κι αν εξυπηρετείται ένα πολιτικό χατίρι, δείχνει πως η νέα πλοιοκτησία μπορεί να μην πατά και με τα δύο πόδια μέσα.
Σε κάθε περίπτωση ας τα βλέπουν κι όσοι πριν λίγους μήνες έκαναν το κάθε τι απέναντι στη λογική της γεωγραφίας να μονιμοποιηθεί η προσωρινή παρουσία του ΣΑΟΝΗΣΟΣ στο Μαρμάρι αντί να διαβάζουν τα σημεία των καιρών. Πού είναι εκείνοι που έλεγαν, "να φύγει το ΠΑΝΟΡΑΜΑ, που πιάνει χώρο, υπάρχουν κι άλλοι ενδιαφερόμενοι για τη γραμμή". Να λοιπόν που το ΠΑΝΟΡΑΜΑ έφυγε. Oι ενδιαφερόμενοι που είναι;
Αλήθεια Νο7 = Δεν έχουμε την παραμικρή ιδέα για τις σκέψεις της νέας πλοιοκτησίας. Ενδεχομένως και η ίδια ακόμη να ψάχνεται.
Ο φορέας που απουσιάζει
Το είχαμε γράψει πριν χρόνια, θα το επαναλάβουμε ακόμη μια φορά στο κλείσιμο του κειμένου. Με προσωπικές πιστολιές και ατομικές προσπάθειες, ο δρόμος θα είναι δύσκολος. Η περιοχή χρειάζεται ένα νέο φορέα, άσχετο με τα πολιτικά, πχ ΝΟΤΙΑ ΕΥΒΟΙΑ ή ΚΑΡΥΣΤΙΑ 2040 που θα τρέξει πράγματα, θα διεκδικήσει, θα επικοινωνήσει, θα πάει σε φορείς, θα βγει στα ΜΜΕ. Μέσα στις διεκδικήσεις θα είναι τα πλοία και η προβλήτα. Είναι άλλο να εμφανίζεται ένας ή και κανένας και διαφορετικό 5-10 με λαϊκή υποστήριξη. Μια απλή απόδειξη σε αυτό ήταν η απήχηση των 1500 υπογραφών που είχαν μαζευτεί την άνοιξη για το ενδοκυκλαδικό.
Προσοχή
Επειδή όλα είναι πιθανά σε αυτή τη ζωή. Αύριο μπορεί να εμφανιστεί ο/η Χ και να φέρει ένα άλλο ΠΑΝΟΡΑΜΑ στη γραμμή. Αυτό δε σημαίνει ότι τα προβλήματα λύθηκαν και πως τα ερωτήματα απαντήθηκαν, απλά θα έχει δοθεί μια αναβολή. Η ακτοπλοΐα της Νότιας Εύβοιας δούλεψε 30+ χρόνια απρόσκοπτα με άλλης φιλοσοφίας πλοία.
Σε κάθε περίπτωση ας γίνει μια ενδοσκόπηση, ας αναγνωριστούν οι λάθος επιλογές, ας βάλει κάτω τα δεδομένα η τοπική κοινωνία ως προς τα χαρακτηριστικά της συγκοινωνίας που επιθυμεί κι ας τα διεκδικήσει. Στο τέλος κάτι θα πετύχει.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.