Του Στρατή Μαζίδη
Αυτό που αρκετοί δεν κατάλαβαν —και εμείς το επισημαίναμε— είναι πως όταν αφήνεις τα πράγματα στην τύχη τους, τότε ένα τυχαίο γεγονός μπορεί να κάνει τη ζημιά. Αυτό συνέβη τον Αύγουστο του περασμένου έτους. Εξαιτίας των ανύπαρκτων υποδομών στις Κυκλάδες, του προβληματικού νομικού πλαισίου και της γραφειοκρατικής αντίληψης κάποιων στο λιμενικό, ο πλοίαρχος του ΣΑΟΝΗΣΟΣ —παρά το ότι έσωσε πλοίο, επιβάτες και οχήματα στο Γαύριο — βρέθηκε αντιμέτωπος με μήνυση. Ο λόγος; Κάποια επιβάτιδα με άτσαλο τρόπο δεν κατάφερε να επιβιβαστεί σωστά και ομοίως άτσαλα μετακινήθηκε από τον καταπέλτη. Το αποτέλεσμα; Το πλοίο έδεσε επ’ αόριστον στην Κάρυστο, ο καπετάνιος συνελήφθη και άρχισαν τα ντράβαλα με τη δικαιοσύνη. Εκείνο το βράδυ, ωστόσο, αποδείχτηκε πόσο ασφαλές είναι το λιμάνι της πόλης, κάτι που εκτός από εμάς, δε σημειώνει και υπογραμμίζει κανείς. Ο πλοίαρχος, δυστυχώς, λίγο καιρό αργότερα, έφευγε από τη ζωή έχοντας εγκαταλείψει την ακτοπλοΐα.
Από τότε, κανείς δεν ενδιαφέρθηκε ουσιαστικά για το δεύτερο ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο. Μέχρι που, ξαφνικά, πριν από λίγο καιρό, βγήκε νέος διαγωνισμός για τα τέλη Ιουλίου — αλλά χωρίς την Κάρυστο.
Μια βουλευτής της Ν.Δ. επισκέφθηκε τον υπουργό, ο οποίος δεσμεύτηκε ότι η διαγωνιστική διαδικασία για τις άγονες γραμμές, στις οποίες εντάσσεται και η Κάρυστος, θα ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα Ιουλίου.
- Σήμερα είναι μέσα Ιουλίου.
- Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός;
- Εντάχθηκε η Κάρυστος;
- Ποιοι και γιατί την «απένταξαν» σε πρώτο χρόνο;
Μήπως έχει βρεθεί ενδιαφερόμενος πλοιοκτήτης, ο οποίος για δικούς του λόγους δεν επιθυμεί να προσεγγίζει την Κάρυστο;
Το σίγουρο είναι ότι, μετά την περυσινή χαμένη ευκαιρία, χάθηκε και η φετινή σεζόν — ακόμα κι αν έρθει πλοίο σε κάποιο στάδιο.
Το παρελθόν δείχνει τι πήγε λάθος
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι όπως στρώνει κανείς, κοιμάται. Δεν φταίει μόνο το Υπουργείο ή ο Χ πλοιοκτήτης που προτιμά άλλα λιμάνια. Ιδού μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα:
-
Το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ ήρθε στη Ραφήνα ως αντικαταστάτης του ΚΑΡΥΣΤΟΣ, με βασικό προορισμό την Κάρυστο. Όμως, οι περισσότεροι προτίμησαν να ταξιδεύουν από το Μαρμάρι για να κερδίσουν 20-25 λεπτά. Το αποτέλεσμα; Το πλοίο περιορίστηκε στο Μαρμάρι. Αν είχε μείνει στην Κάρυστο, τα έργα λιμενικής υποδομής του 2010 θα είχαν λάβει υπόψη την ανάγκη κατάπλου τουλάχιστον ενός πλοίου. Ίσως να μην είχαμε φτάσει στην ανάγκη νέας προβλήτας. Ίσως να είχε σωθεί και η δυτική παραλία από την καταστροφή που ακολούθησε.
-
Όταν προσέγγισε το PAROS JET, κανείς δεν φρόντισε να ανοίξει τον χώρο για να πέσει ο καταπέλτης. Το πλοίο έφυγε και δεν ξανάρθε για τα δοκιμαστικά δρομολόγια που δεν έγιναν ποτέ.
-
Το ΠΑΝΟΡΑΜΑ, ενώ ήταν δεμένο στο Μαρμάρι, κάποιοι ζητούσαν να φύγει. Έφυγε. Δεν αντικαταστάθηκε ποτέ.
-
Ο Μάριος Ηλιόπουλος —σύμφωνα με φήμες που δε διαψεύστηκαν— είχε προτείνει πριν μερικά χρόνια να χρηματοδοτήσει ο ίδιος νέα προβλήτα έξω από την άγκυρα. Η ευκαιρία χάθηκε.
Έχουν περάσει 7 χρόνια και δεν έχει γίνει ούτε προβλήτα, ούτε μελέτες, ούτε διαγωνισμοί. Μόνο κάποιες γενικές δεσμεύσεις της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας. Την ίδια ώρα, εκατομμύρια ευρώ επενδύονται σε απίθανα μέρη για λιμάνια.
Η Κάρυστος πρέπει να αποφασίσει: Πού πάμε;
Η προώθηση της ενδοκυκλαδικής διασύνδεσης δε γίνεται με κοινοποιήσεις στο Facebook. Χρειάζεται ολοκληρωμένη επικοινωνιακή στρατηγική, με σαφές αφήγημα, στόχους και διεκδικήσεις. Έχει ανάγκη από διαφημίσεις, παρεμβάσεις, επισκέψεις, εκδηλώσεις και πρωτοβουλίες.
Πρώτα όμως, πρέπει η ίδια η πόλη να αποφασίσει:
> Θέλει η Κάρυστος να ζήσει από τον τουρισμό;
> Θέλει να βασιστεί σε σχέδιο για όλο τον χρόνο ή μόνο για το καλοκαίρι;
> Είναι έτοιμη η τοπική κοινωνία να συνεργαστεί για να γίνει η πόλη πύλη προς τις Κυκλάδες ή θα συνεχίσει να βλέπει τις εξελίξεις απ’ έξω;
> Ποιος είναι ο στόχος που θα εξυπηρετήσει το αφήγημα; Θα είναι η πύλη της κεντρικής και βόρειας Ελλάδας για την Κυκλάδες; Θα είναι ως το πιο απομακρυσμένο και παράλληλα προσβάσιμο οδικώς λιμάνι μια εναλλακτική πύλη ακόμη και για νησιά του ακριτικού Αιγαίου όπως η Χίος και η Λέσβος;
Εμείς τα επισημαίνουμε αυτά από το 2017. Κάναμε και προτάσεις. Όμως, 500 χρόνια να πηγαίνεις στην Κάρυστο, αν δεν είσαι «Καρυστινός», αντιμετωπίζεσαι με καχυποψία.
Και τώρα;
Για να έρθει ένα πλοίο, πρέπει να το ζητήσεις. Για να το ζητήσεις, πρέπει να το θέλεις. Για να το θέλεις, πρέπει να δράσεις.
Αυτήν την στιγμή, μόνο ο πρόεδρος της τοπικής κοινότητας φαίνεται να δραστηριοποιείται. Ο Δήμαρχος, αν και εμφανίζεται συχνά στα κανάλια, δε χρησιμοποιεί το βήμα του για να μιλήσει για την ακτοπλοϊκή απομόνωση και την αδικία που έχει βιώσει η Κάρυστος παρά τη μεγάλη της ιστορία στην ακτοπλοΐα. Η πόλη αποψιλώθηκε από τις υπηρεσίες της ενώ γέμισε ανεμογεννήτριες. Γιατί; Ίσως επειδή αν ζητηθεί κάτι για την Κάρυστο, να γκρινιάξουν τα Στύρα ή το Μαρμάρι. Όμως Δήμαρχο βγάζει η Κάρυστος. Ωστόσο το πιο ουσιαστικό είναι πως αν «πεθάνει» η Κάρυστος, κινδυνεύει όλη η Νότια Εύβοια.
Αλλαγή πορείας — τώρα
Χρειάζεται άμεσα αλλαγή πορείας. Ο χρόνος στενεύει καθώς αναδύονται κι άλλοι κίνδυνοι. Ο καινούριος δρόμος από τα Νέα Στύρα ολοκληρώνεται, και η γραμμή του Μαρμαρίου με τις υφιστάμενες συνθήκες ίσως καταστεί μη βιώσιμη ή λιγότερο επικερδής σε σύγκριση με άλλες επιλογές. Κι αν κάποιοι νομίζουν ότι το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ δεν έχει εναλλακτική, κάνουν μεγάλο λάθος. Ένα μόνο παράδειγμα: Το ελάχιστα μεγαλύτερο και λίγο νεότερο ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ συνδέει καθημερινά την Κεφαλονιά και την Ιθάκη με την Πάτρα με άνεση και ασφάλεια. Το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ θα μπορούσε να αναζητήσει καλύτερη τύχη με πολύ ευνοϊκότερες συνθήκες σε σχέση με το ΠΑΝΟΡΑΜΑ.
Για μια πόλη που κάποτε ήταν βασικός ακτοπλοϊκός προορισμός, τόσο κοντά στο Λεκανοπέδιο και με πλήθος κόσμου να διατηρεί κατοικία στην Καρυστία, είναι αδιανόητο να μην υπάρχει επαρκής και οικονομικά προσιτή ακτοπλοϊκή συγκοινωνία με τη Ραφήνα.


0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.