Τα αιολικά πάρκα θα μπορούσαν να οδηγήσουν τη Νότια Καρυστία σε καταστάσεις Μάνδρας;

Κοιτάζοντας τις εικόνες από τη Μάνδρα Αττικής διαπιστώνει κανείς πως η φύση τιμωρεί όταν παρεμβαίνει ο ανθρώπινος παράγοντας σε αυτή δίχως να σέβεται τη μακραίωνη παρουσία και τους νόμους της. Μοιραία αναρωτιέται... Θα μπορούσε η Κάρυστος και οι παράκτιες περιοχές στον Κάβο Ντόρο να βρεθούν μπροστά σε καταστάσεις όπως αυτή που είδαμε στη Μάνδρα;

Δεν πρέπει να ξεχνάμε άλλωστε το πάθημα με τους ορμητικούς χειμάρρους που παρέσυραν τα μπάζα από τη διάνοιξη ενός δρόμου στην Αγία Τριάδα με τις έντονες αλλά πάντα απλές και αναμενόμενες βροχοπτώσεις, στη δυτική παραλία πριν λίγα χρόνια.

Επιπλέον η διάνοιξη δρόμων στα βουνά, έχουμε παρατηρήσει ότι έχει ως αποτέλεσμα τις κατολισθήσεις που ακολουθούν συνήθως τα καιρικά φαινόμενα όταν οι ανθρώπινες παρεμβάσεις δε συνοδεύονται από τα αναγκαία έργα αντιστήριξης.

Πρόσφατο παράδειγμα η υποχώρηση του εδάφους κάτω από το ναΐσκο της Αγίας Κυριακής στα Κάψαλα καθώς οι εργασίες για τη διάνοιξη του νέου οδικού άξονα δε συνοδεύθηκαν από τις αναγκαίες υποστηρικτικες εργασίες. Το αποτέλεσμα είναι τόσο το ξωκκλήσι όσο και ο μοναδικός δρόμος της Νότιας Ευβοιας προς τη Χαλκίδα να κινδυνεύουν άνα πάσα στιγμή με κατάρρευση όταν θα δυναμώσουν οι βροχές ενώ κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει αν το κύμα της κακοκαιρίας που μόλις έπληξε τη χώρα μας έχει ήδη βάλει το λιθαράκι του προς τούτο αν δεν κινηθούν τάχιστα οι αρμόδιοι.

πατήστε στην εικόνα για μεγέθυνση

Ερχόμαστε λοιπόν στα αιολικά πάρκα και πως αυτά θα μπορούσαν να μεταμορφώσουν τόσο την ακτογραμμή του Κάβο Ντόρο όσο και την Κάρυστο σε μια επόμενη Μάνδρα έχοντας πρώτα παραμορφώσει το φυσικό περιβάλλον.

Στο χάρτη που απέστειλε η κ. Βαρελά (πολιτικός μηχανικός - μέλος του ΣΠΠΕΝΚ) βλέπει κανείς τα αιολικά πάρκα που αναμένεται να εγκατασταθούν στην Οχη και μέσα σε περιβάλλον χαρακτηρισμένο ως Natura 2000. Είναι οι μακρόστενες φωσφοριζέ γραμμές ενώ οι τελείες συμβολίζουν την κάθε ανεμογεννήτρια. Τα υπάρχοντα αιολικά πάρκα είναι μόλις 4 (τρία παλαιά της εταιρίας Ρόκας και 1 νέο της εταιρίας Τζάσπερ) και είναι αυτά στα οποία παρατηρείτε ότι υπάρχει ένα κίτρινο note σε τετράγωνο πλαίσιο.

Η ενδεχόμενη δημιουργία όλων αυτών των αιολικών πάρκων συνεπάγεται δύο πράγματα που αποτελούν κίνδυνο:

α. ο εκτιμώμενος όγκος των μπαζών που θα προκύψουν από τη δημιουργία των πάρκων όπως ενημερώνει ο ΣΠΠΕΝΚ εκτιμάται ότι θα χρειαστεί 35.000 δρομολόγια φορτηγών για να απομακρυνθεί.

β. 35.000 δρομολόγια φορτηγών σημαίνει πολλαπλάσιο βάρος εκατοντάδων χιλιάδων τόνων βουνού που θα εκχερσωθεί, καταστραφεί κ.ο.κ. για να διανοιχθούν δρόμοι, να δημιουργηθούν υποδομές και να στηθούν οι μεγάλες βάσεις των ανεμογεννητριών. Έχουμε δηλαδη μια βίαιη ανθρώπινη παρέμβαση σε ένα φυσικό περιβάλλον που κατάφερε να διατηρήσει αναλλοίωτα τα χαρακτηριστικά του για χιλιάδες χρόνια. Και όλα αυτά όταν ακριβώς απέναντι από τη Νότια Εύβοια υπάρχουν δύο ερημονήσια που θα μπορούσαν υπό προϋποθέσεις να σηκώσουν αυτά μέρος του αιολικού φορτίου.

Ερωτήματα

1ο) Πού θα πάνε όλα αυτά τα μπάζα; Υπάρχει σχέδιο άμεσης διαχείρισής τους; Στις μελέτες έχουν προταθεί παλαιά λατομεία μέσα στο βουνό, τα οποία έχουν αποκατασταθεί αρκετά μέσω φυσικών διεργασιών και στα οποία φωλιάζουν προστατευόμενα νυκτόβια αρπακτικά, όπως οι μπούφοι.

Καί έτσι να είναι, συμφωνίες με το Θεό δε γίνονται, ειδικά όταν καταστρέψεις ότι δημιούργησε. Φανταστείτε λοιπόν την ώρα που θα φτιάχνεται το αιολικό πάρκο πάνω από τον Πλατανιστό να σημειωθούν μερικές καταρρακτώδεις βροχοπτώσεις.

Διότι τα μπάζα μαζεύονται πρώτα σε ένα μέρος του εργοταξίου και μετά μεταφέρονται στο χώρο απόθεσης τους. Πιστεύετε ότι ο καταρράκτης, τα αιωνόβια πλατάνια, το ποτάμι που καταλήγει ως το Ποτάμι, η παραλία θα μείνουν ίδια;

Κι αυτό δεν ισχύει μόνο για τον Πλατανιστό, απλά αναφέρεται ως παράδειγμα. Ισχύει για όλο το μήκος της ακτογραμμής που θα βλέπει πάνω στο βουνο αιολικά πάρκα. Φυσικό περιβάλλον, ζώα, κάτοικοι, περιουσίες, τα πάντα θα βρεθούν αντιμέτωπα με την οργή της φύσης.

2ο) Η Οχη είναι υδρογραφικά αχαρτογράφητη. Δεν υπάρχουν υδρολογικές και γεωτεχνικές μελέτες. Κανείς δε γνωρίζει τα ρέματα, τα κανάλια, πως αυτά επικοινωνούν μεταξύ τους, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και ως εκ τούτου τι αλλάγες θα επέλθουν όταν το βουνό θα κομματιαστεί στην πλευρά του Κάβο Ντόρο. Αυτό που φαντάζει δύσκολο στο να το συλλάβουμε με το νου μας (δύσκολο φάνταζε και στους κατοίκους της Μάνδρας), πχ να δούμε ορμητικούς χειμάρρους να έρχονται προς τον κόλπο της Καρύστου, μπορεί να αποτελέσει μια εφιαλτική πραγματικότητα.

3ο) Έχει εκφραστεί επίσης από ορισμένους η ανησυχία μήπως τα μπάζα σε κάποιες περιπτώσεις αντί να απομακρυνθούν απλά ριχθούν στο πλάι μεγαλώνοντας έτσι το πλάτος του δρόμου παραπάνω από το επιτρεπόμενο, κάτι που θα διευκολύνει σημαντικά τη μεταφορά των τεράστιων ανεμογεννητριών. Σε μια τέτοια περίπτωση θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι οι επιχώσεις είναι μπόσικες (ασταθείς) και με την πρώτη βροχή, βράχοι και χώματα θα κατέβουν στα πεδινά.

Και φυσικά δεν είναι μόνο τα μπάζα ο κίνδυνος αλλά και η συμπεριφορά του βουνού απέναντί μας μετά τον ακρωτηριασμό του. Η βίαιη παραμόρφωση των φυσικών τοπίων πάντα έχει συνέπειες.

Εν ολίγοις, μήπως περπατάμε σε ένα πυκνό ναρκοπέδιο για μια «επένδυση» 20ετιας; Ό,τι εκχερσωθεί, ξεριζωθεί, παραμορφωθεί μετά από τόσους αιώνες, δε θα μπορέσει να αποκατασταθεί. Η Κάρυστος έχει μακραίωνη ιστορία και μεγάλο φυσικό εκμεταλλεύσιμο πλούτο που με μια άλλη στρατηγική μπορεί να κρατήσει τα παιδιά της. Καλούμαστε να ζυγίσουμε τα πράγματα πολύ σοβαρά.

Σ.Χ.Μ.
για το ikarystos.gr

Μοιράσου στο Google Plus

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.