Μεταφορικό ισοδύναμο για τη Νότια Εύβοια και τις γραμμές Μαρμαρίου-Νέων Στύρων ζητά ο Θανάσης Ζεμπίλης

Σε συνέχεια των συντονισμένων ενεργειών του που ευοδώθηκαν με την ψήφιση του Ν.4770/2021, με τον οποίο αναγνωρίζεται επισήμως η Εύβοια ως νησί, ο Βουλευτής Θανάσης Ζεμπίλης διεκδικεί την ένταξη της Εύβοιας και στο καθεστώς του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, που ισχύει για το νησιωτικό σύμπλεγμα της χώρας. Μία τέτοια προοπτική θα αποτελέσει σημαντική ενίσχυση για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τις αγροτοκτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις της Βόρειας και Νότιας Εύβοιας που χρησιμοποιούν τις θαλάσσιες μεταφορές. Ο Βουλευτής Ευβοίας, με Ερώτηση που υπέβαλε στους Υπουργούς Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ.κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη και Σπήλιο Λιβανό, αντίστοιχα, ζητά να ληφθούν ρυθμιστικές πρωτοβουλίες, έτσι ώστε οι πολίτες της Εύβοιας να μπορούν να κάνουν χρήση των ευνοϊκών διατάξεων που προβλέπει η υφιστάμενη νομοθεσία για τις νησιωτικές περιοχές. Πιο συγκεκριμένα, η ερώτηση του Θανάση Ζεμπίλη έχει ως εξής:

«Με τον Ν. 4770/2021, που ψηφίστηκε τον Ιανουάριο του 2021, ο νομοθέτης αναγνωρίζει επισήμως πλέον και την Εύβοια ως νησί και την εντάσσει στις περιοχές που ανήκουν στην χωρική αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Νησιωτικής Πολιτικής. Πρόκειται αναμφίβολα για μια σωστή και δίκαιη απόφαση που ανατρέπει την δυσμενή και άνιση μεταχείριση της Εύβοιας.

Η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία πρέπει να εξειδικευτεί περαιτέρω με ρυθμιστικές παρεμβάσεις, έτσι ώστε οι πολίτες της Εύβοιας να μπορούν να κάνουν χρήση των ευνοϊκών διατάξεων που προβλέπει η υφιστάμενη νομοθεσία για τις νησιωτικές περιοχές, πέραν των πολύτιμων χρηματοδοτικών εργαλείων. Τέτοιο μέτρο στήριξης είναι αναμφίβολα και το Μεταφορικό Ισοδύναμο, το οποίο εξισώνει το κόστος μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς με το κόστος που θα ίσχυε αντίστοιχα στα μέσα χερσαίας μεταφοράς. Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθεί ότι με τον Ν. 4551/2018, από το μέτρο του Μ.Ι. είχαν εξαιρεθεί ρητά η Εύβοια, η Λευκάδα και η Κρήτη, αν και για την τελευταία είχαν θεσπιστεί εξαιρέσεις για ορισμένες επαγγελματικές δραστηριότητες.

Ωστόσο, είναι γνωστό ότι η γεωγραφική ιδιαιτερότητα της Εύβοιας, νησιωτικότητα και μορφολογία του εδάφους, καθώς και το απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο δεν επιτρέπουν στους κατοίκους της βόρειας και νότιας Εύβοιας να μεταβαίνουν στην ηπειρωτική χώρα οδικώς. Συνεπώς, αναγκάζονται να χρησιμοποιούν τα πλοία των γραμμών. Πιο συγκεκριμένα, για την περίπτωση της βόρειας Εύβοιας η κίνηση πραγματοποιείται μέσω των πορθμείων, Λουτρά Αιδηψού – Αρκίτσα και Αγιόκαμπος – Γλύφα, ενώ για την νότια Εύβοια μέσω των πορθμείων, Μαρμάρι – Ραφήνα και Νέα Στύρα – Αγία Μαρίνα, αντίστοιχα.

Όπως είναι αυτονόητο το κόστος μεταφοράς πλήττει δυσανάλογα τους κατοίκους και τις επιχειρήσεις των περιοχών αυτών σε σχέση με τις περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να οδηγούνται σε μαρασμό και οι περιοχές σε ερήμωση. Πρόκειται, επί της ουσίας, για διαστρέβλωση του πλήρους ανταγωνισμού, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με το ενωσιακό κεκτημένο.

Για τους μόνιμους κατοίκους περιοχών της Εύβοιας πρέπει να ισχύσει το ίδιο που ισχύει και για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών. Δηλαδή, να μπορούν να λάβουν και να κάνουν χρήση Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη, ώστε κατά την έκδοση εισιτηρίων τους να χρηματοδοτηθούν με τη διαφορά του κόστους μεταφοράς. Αντιστοίχως, οι επιχειρήσεις των περιοχών αυτών να μπορούν να εγγραφούν στη δράση και να υποβάλουν αιτήματα για την καταβολή του Αντισταθμίσματος Νησιωτικού Κόστους για την θαλάσσια μεταφορά των εμπορευμάτων τους.

Ανάλογες πρωτοβουλίες πρέπει να αναληφθούν και για τον τομέα της γεωργίας. Ο Κανονισμός 229/2013, ο οποίος χρηματοδοτεί ειδικά μέτρα για τη γεωργία στα μικρά νησιά του Αιγαίου, όπως το ισοδύναμο των μεταφορικών στα αγροτικά προϊόντα και τις ζωοτροφές, πρέπει να αλλάξει, έτσι ώστε να μην εξαιρούνται η Εύβοια και η Κρήτη από τις ευνοϊκές διατάξεις για τα νησιά του Αιγαίου. Προς αυτήν την κατεύθυνση, το αρμόδιο Υπουργείο θα πρέπει να προχωρήσει σε διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να επέλθει διόρθωση και διεύρυνση των ευνοϊκών ρυθμίσεων μέσω της έκδοσης νέου Κανονισμού προς αναμόρφωση του Κανονισμού 229/2013.


Βάσει των ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Εάν εντάσσεται στις κυβερνητικές προτεραιότητες η τροποποίηση του Ν. 4551/2018, όπως κωδικοποιήθηκε προκειμένου να συμμορφωθεί με τον Ν. 4770/ 2021, που περιλαμβάνει και την Εύβοια στις νησιωτικές περιοχές της χώρας;

2. Σε ποιες πρωτοβουλίες προτίθενται να προβούν ώστε να ενταχθούν ως ωφελούμενες στον μηχανισμό του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, μονάδες , επιχειρήσεις και αγροτοκτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις που έχουν την έδρα τους στην Εύβοια;


Μοιράσου στο Google Plus

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.