Το ναυάγιο που άλλαξε το χάρτη της ελληνικής ακτοπλοΐας στον κάβο Μαντέλο έξω από την Κάρυστο στις 23 Φεβρουαρίου 1983

ikarystos.gr - Το απόγευμα της 23ης Φεβρουαρίου του 1983 συνέβη κάτι που δεν έπρεπε να είχε συμβεί ποτέ, ο απόπλους του οχηματαγωγού «Χρυσή Αυγή» των γραμμών Ηπειρος από το λιμάνι της Ραφήνας. Το 59 μέτρων μήκους πλοίο, επρόκειτο να μεταφέρει βυτιοφόρα κατά το δρομολόγιο Ανδρος - Πάρος - Νάξος.

Οι πιέσεις της εταιρείας προς τον πλοίαρχο, οδήγησε τον κ - Αντώνη Γαρδέλη να πάρει ο ίδιος την ευθύνη του απόπλου. Εκείνες τις ημέρες ισχυρή κακοκαιρία με πυκνές χιονοπτώσεις έπλητταν το Λεκανοπέδιο, οι οποίες αποδείχθηκαν σωτήριες για αρκετούς εν δυνάμει επιβάτες καθώς το ΚΤΕΛ της Ραφήνας δεν έφτασε ποτέ στο λιμάνι λόγω του χιονιού.

Ένα ερώτημα είναι αν τα βυτιοφόρα ήταν ασφαλισμένα στο γκαράζ του πλοίου. Το πλοίο πέρασε έξω από την Κάρυστο, ωστόσο λίγο αργότερα μετατοπίστηκε ένα βυτίο. Ο πλοίαρχος έλαβε μια απόφαση που παραλίγο να αποτρέψει το πλέον δραματικό ναυάγιο των τελευταίων δεκαετιών στην Ελλάδα. Αποφάσισε να στρίψει προς Κάρυστο βλέποντας ότι θα ήταν επικίνδυνο έχοντας λάβει κλίση το πλοίο να περάσει τον Καβοντόρο.

Όπως διαβάζουμε σε αρκετά αφιερώματα, την πιο κρίσιμη στιγμή την ώρα της στροφής κι ενώ το αίσιο τέλος της περιπέτειας ήταν ορατό, μια έκρηξη κοντά στη νησίδα του Μαντέλου οδήγησε στη βύθιση του πλοίου.

Οι γραμμές Ηπειρος του Αυγουστή Πολέμη με τα θρυλικά Χρύση Αμμος που μεσουρανούσαν ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1970 στις Κυκλάδες από τη Ραφήνα, οδηγήθηκαν στην εξαφάνιση ενώ ο ίδιος έφυγε από τη ζώη δύο χρόνια μετά. Η εταιρεία εστίασε αποκλειστικά στην εμπορική ναυτιλία. Το επόμενο καλοκαίρι, το Χρυσή Αμμός 2 επέστρεψε για λίγο στη Ραφήνα καθώς η Ανδροτηνομυκονία είχε μείνει χωρίς πλοίο.

Μια λάθος πίεση του γραφείου, μια λάθος απόφαση του πλοιάρχου και η τραγικότητα της έκρηξης λίγο πριν τη σωτηρία, οδήγησαν στην εξαφάνιση της κορυφαίας ίσως εκείνη την εποχή ακτοπλοϊκής εταιρείας. Ένα λάθος ήταν αρκετό για να διαγράψει μια λαμπρή παρουσία. Κανείς φυσικά δεν μπορεί να παραγνωρίσει και το παράγοντα "Λιμενικό Σώμα" που θεωρητικά όφειλε να μην επιτρέψει τον απόπλου τόσο λόγω του καιρού όσο και της ύπαρξης επιβατών ενώ δεν επιτρεπόταν λόγω του φορτίου.

Τα Χρυσή Αμμος ήταν τόσο καλά πλοία και σύγχρονα για την εποχή τους ώστε για πολλά χρόνια ακόμη συνέχισαν να ταξιδεύουν με άλλα σινιάλα στις ελληνικές θάλασσες. Ένα από αυτά, το Χρυσή Αμμος (αργότερα Χρυσή Αμμός Ι) συνεχίζει ακόμη να ταξιδεύει συνδέοντας αξιόπλοα το Λαύριο με την Κέα και την Κύθνο ως "Μακεδών" και όντας το πλέον ιστορικό πλοίο του Αιγαίου.

Για την ιστορία να σημειώσουμε ότι και το δικό μας ΚΑΣΤΡΙΑΝΙ ΚΕΑΣ ήταν από τα πλοία που έσπευσαν να βοηθήσουν στην επιχείρηση έρευνας και διάσωσης μαζί με την τότε νεότευκτη Φ/Γ ΛΗΜΝΟΣ κλάσης S που συχνά πυκνά βλέπουμε να εκτελεί χρέη σκοπούντος στον κόλπο της Καρύστου.



Ο Β΄ Μηχανικός του "Χρυσή Αυγή" Σίμος Λάβδας αφηγείται όσα έζησε την ημέρα του ναυαγίου, κατά την παρουσίαση του βιβλίου "Ναυάγια στις ακτογραμμές της Άνδρου" τον Ιούλιο του 2016 στο Γαύριο.



Ο καπετάν Κ. Τζώρτζης για τον ναυάγιο του F/B "Χρυσή Αυγή". Γνωστή θρυλική μορφή της Ραφήνας, τότε καπετάν στο Χρυσή Αμμός 2, μετέπειτα στο Επτάνησος.



Στις 11 Ιουνίου 2016 η ομάδα του Αντώνη Γράφα καταδύθηκε σε έναν νέο στόχο, ο οποίος είχε ευγενώς παραχωρηθεί από τον Γιάννη Μυτιληναίο και είχε επιτυχώς επιβεβαιωθεί κατά την διαδικασία επαλήθευσης ενδεικτικών στιγμάτων στις αρχές του ίδιου μήνα. Η κατάδυση, με μέγιστο βάθος τα 112 μέτρα, έδειξε ότι στο συγκεκριμένο στίγμα βρίσκεται ένα τμήμα του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ.



Τρισάγιο και φόρος τιμής εν πλω του πληρώματος και των επιβατών του πλοίου SuperFerry II στο σημείο που ναυάγησε (23/2/83), πριν 33 χρόνια σαν σήμερα, το πλοίο Χρυσή Αυγή παρασέρνοντας στον θάνατο 28 ναυτικούς και επιβάτες και βυθίζοντας στο πένθος την Άνδρο. Μια παραγωγή της ιστοσελίδας Εν Άνδρω.gr

Μοιράσου στο Google Plus

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.