Ένα καράβι που θα μπορούσε να έρθει στην Κάρυστο και τι χρειάζεται η γραμμή της Νότιας Εύβοιας


Μια ακόμη θερινή περίοδος βαδίζει προς την ολοκλήρωσή της με τις γνώριμες συνθήκες. Δύο αγαπημένα αλλά ακατάλληλα (ιδίως το ένα που έχει βγει εκτός λόγω βλάβης) για τη γραμμή Ραφήνας-Μαρμαρίου πλοία, ενώ η Κάρυστος πορεύεται με τις αναμνήσεις του "Πόρτο Λάφια". Οι ναύλοι για το Μαρμάρι τσουχτεροί και γενικώς απλησίαστοι. Δε γνωρίζουμε αν υπάρχουν περιθώρια καλύτερων τιμών λόγων των προδιαγραφών των συγκεκριμένων πλοίων, μπορούμε όμως με βεβαιότητα να σημειώσουμε δύο ζητήματα:

Του Στρατή Μαζίδη

 α. η απουσία ανταγωνισμού δεν ευνοεί τις τιμές. Σε άλλες γραμμές όπως Ραφήνα - Ανδρος ή Λαύριο - Κέα έχουμε κατά καιρούς είτε εκπτωτικές περιόδους, είτε την παροχή πόντων σε σταθερούς επιβάτες, είτε την ύπαρξη δύο σταθερών αντιεμπορικών δρομολογίων με ιδιαίτερα χαμηλό τιμολόγιο (έχουμε γράψει σχετικά από πέρυσι).

Θα σας παραθέσω μια προσωπική εμπειρία. Η γραμμή της Κέας είναι παρόμοια με του Μαρμαρίου. Με το γνώριμό μας ΜΑΡΜΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ είχα χρειαστεί πριν λίγα χρόνια περίπου 50 ευρώ για να περάσω απέναντι. Στην επιστροφή ήθελα τα ίδια χρήματα. Την ημέρα όμως εκείνη η ανταγωνίστρια εταιρεία του Γούτου με το ΜΑΚΕΔΩΝ (το γνωστό μας από τα παλιά ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ Ι) με το εκπτωτικό δρομολόγιο μου έδινε την επιστροφή με 32 ευρώ. Τελικά γύρισα με το πολύ βαρύτερο και περισσότερων προδιαγραφών AQUA JEWEL που έκανε το επιδοτούμενο ενδοκυκλαδικό με 29 ευρώ.

Για αυτό είχαμε σημειώσει πρόσφατα ότι η Κάρυστος που έχει άλλο προσανατολισμό, πρέπει και μπορεί να επανέλθει στον ακτοπλοϊκό χάρτη με το δρομολόγιο αυτό, το οποίο πλέον εξυπηρετεί το ΑΡΤΕΜΙΣ μετά τη χρεοκοπία της ΝΕΛ.

Όπως έχουν τα πράγματα αυτήν την στιγμή, πολύ φοβάμαι ότι σε λίγα χρόνια η βιωσιμότητα της γραμμής του Μαρμαρίου θα αμφισβητηθεί σοβαρά αν δεν αλλάξουν ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά. Ειδικά όταν κάποια στιγμή ολοκληρωθεί ο δρόμος από τα Νέα Στύρα και μειωθεί ακόμη περισσότερο ο χρόνος του ταξιδίου.

Το ΠΑΝΟΡΑΜΑ είναι ένα καλό γερμανικό πλοίο αλλά βαρύ και μεγάλο για τη γραμμή. Λόγω δε της κοινοπραξίας με το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ δεν υπάρχει ανταγωνισμός, παρά το γεγονός ότι το δεύτερο είναι ελαφρύτερο και με λιγότερα άτομα πλήρωμα από το πρώτο.

Ας δούμε λίγο τα χαρακτηριστικά του ΠΑΝΟΡΑΜΑ:

IMO: 8606044
MMSI: 241133000
Call Sign: SVAG5
Flag: Greece [GR]
AIS Vessel Type: Passenger
Gross Tonnage: 3426
Deadweight: 1240 t
Length Overall x Breadth Extreme: 101.29m × 17.52m
Year Built: 1987
Status: Active

Και του ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ:

IMO: 7912525
MMSI: 237363700
Call Sign: SX8621
Flag: Greece [GR]
AIS Vessel Type: Passenger
Gross Tonnage: 1413
Deadweight: 940 t
Length Overall x Breadth Extreme: 87.36m × 17m
Year Built: 1980
Status: Active

Ας τα συγκρίνουμε με τα διασωθέντα του ΠΟΡΤΟ ΛΑΦΙΑ:

IMO: 6819611
Call Sign: -
Flag: -
AIS Vessel Type: Passenger
Gross Tonnage: 830
Deadweight: -
Length Overall x Breadth Extreme: 58.53m × 9.4m
Year Built: 1968

Φυσικά η σύγκριση γίνεται σε θεωρητικό επίπεδο αλλά αναδεικνύει πως η αλλαγή των μεγεθών δεν επέτρεψε καν τη δοκιμή να έρθει το ΠΑΝΟΡΑΜΑ στην Κάρυστο ή έστω το ΕΥΒΟΙΑ ΣΤΑΡ.

Τις προηγούμενες δεκαετίες η γραμμή στεκόταν διότι την εξυπηρετούσαν πλοία, ίσως υπερβολικά μικρά για τα σημερινά δεδομένα, πλήν όμως ελαφρά και οικονομικά στη λειτουργία. Εκείνα δε τα μικρά πλοία εργάστηκαν αδιάκοπα κάμποσα καλοκαίρια σε εποχές όπου ο κόσμος πήγαινε ένα μήνα (και βάλε) διακοπές.

Η κατάσταση σήμερα είναι σε οριακά επίπεδα. Ωστόσο ζούμε σε μια χώρα όπου λόγω της διαρκούς κρίσης μειώνονται και ο αριθμός εκείνων που μπορούν να πάνε διακοπές. Επίσης με βάση τις γενικότερες διεθνείς εξελίξεις δεν μπορούμε να αποκλείσουμε μια πιθανή έκρηξη στις τιμές του πετρελαίου. Πού θα εκτοξευθεί ο ναύλος τότε;

Το ερώτημα που τίθεται σήμερα είναι το εξής. Υπάρχουν σύγχρονα πλοία που πλησιάζουν σε εκείνα τα πρότυπα αλλά σε βελτιωμένη έκδοση ώστε να κρατηθεί η γραμμή του Μαρμαρίου και να ανοίξει εκ νέου η δική μας;

Η απάντηση είναι, ναι. Ένα από αυτά, το οποίο σήμερα βρίσκεται δεμένο στην Κυνοσούρα, θα μπορούσε να είναι το γνωστό μας STIRA DIAMOND, νυν ITHAKI DIAMOND:

IMO: 9611606
MMSI: 239588800
Call Sign: SVA3472
Flag: Greece [GR]
AIS Vessel Type: Cargo
Gross Tonnage: 803
Deadweight: 628 t
Length Overall x Breadth Extreme: 72.5m × 16m
Year Built: 2010
Status: Active

Ελαφρύ πλοίο και με λιγότερο πλήρωμα. Λιγότερα έξοδα στο σύνολο και συνεπώς θα μπορούσε να προσφέρει ναύλο ανάλογο των Νέων Στύρων προσαρμοσμένο στα δεδομένα της γραμμής (απόσταση). Με λίγη λαμαρινοδουλειά μετατρέπεται και σε εντελώς κλειστό. Άλλωστε ως ανοικτό είχε ξεκινήσει να ναυπηγείται το ΠΟΡΤΟ ΛΑΦΙΑ με την ονομασία ΜΑΡΜΑΡΙ στα σχέδια και τελικά κατέληξε κλειστό.

Δεν είναι τυχαίο πως η πρόταση να έμπαινε το STIRA DIAMOND στο Μαρμάρι όταν ταξίδευε στα Στύρα, έχει τεθεί στο τραπέζι προ πολλού και από άλλους γνώστες των γραμμών του Νοτίου Ευβοϊκού. Το πλοίο αυτό λόγω διαστάσεων αλλά και της καλής μανούβρας που διαθέτει, θα μπορούσε να κάνει και ορισμένα δρομολόγια στην Κάρυστο, τα οποία βέβαια θα εκαλείτο η τοπική κοινωνία να προτιμήσει και να στηρίξει.

Σε κάθε περίπτωση υπάρχει ανάγκη για αλλαγή φιλοσοφίας στο Νότιο Ευβοϊκό. Χρειάζεται διαφορετικά πλοία και ανταγωνισμός. Άλλωστε οι τουριστικές δυνατότητες της περιοχής μας είναι τεράστιες. Διαφορετικά κάποια στιγμή θα τρέχουμε όλοι στην Αγία Μαρίνα, όπως ήδη κάνει αρκετός κόσμος.

Μοιράσου στο Google Plus

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.